پارت چاپ

اهالی صنعت چاپ برای پساتحریم برنامه ریزی کنید

07نوامبر2016

undefined

روز شمار تحریم های ایران به آخرین ورق های خود رسیده و بزودی سونامی اقتصادی تمام بخش های صنعت و بازرگانی ایران را در خواهد نوردید.

آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران، در این میان بخش های مختلف صنعت و بازرگانی با برپایی کلاس های آموزشی آمادگی نسبی برای این سونامی بزرگ تدارک دیده اند، اما متاسفانه صنعت چاپ مخصوصا در پایتخت نه تنها آموزشی و آگاهی در این راستا ندیده و نداشته بلکه حواشی و اختلافات داخلی برخی هیات مدیره ها یاس و نا امیدی را بیشتر از پیش به این جامعه القا می کند.

نکته اینجاست که این بار موضوع بسیار جدی تر از همیشه است، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی روند تحریم ها از سوی کشورها به بهانه های مختلف یکی پس از دیگر گسیل داشته شد و اقتصاد ایران با همه ی ناجوانمردی های سیاسی و اقتصادی روی پای خود ایستاد.

اکنون بزنگاهی بزرگی برای صنعت و صنعتگران ایرانی ایجاد شده که نیازمند آموزش و تدارکی عظیم است، تدارکی که متفاوت تر از هست و متاسفانه در صنعت چاپ هنوز تدبیر نشده است.

وظیفه رسانه، اطلاع و اعلام این وضعیت به اهالی است، اهالی که اکنون مورد بی توجهی تشکل های مربوطه خود قرار گرفته اند تا در این بزنگاه بزرگ چاپ شهر بی دفاع بماند.

پس اهالی و دست اندر کاران صنعت چاپ لطفا برای پساتحریم برنامه ریزی کنید.

تولید کاغذ خوراکی با طعم های مختلف!

06نوامبر2016

undefined

این کاغذ از سبزیجاتی مانند سیب زمینی، هویج، کلم بروکلی و کلم بنفش ساخته شده است.
به گزارش آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران، دانشجویان چینی با استفاه از سبزیجات، کاغذ خوراکی تولید کرده اند.

شش دانشجوی چینی در سومین دوره رقابت های سراسری کارآفرینی نوآورانه که در شهر چونگ کینگ در جنوب غربی این کشور برگزار شده بود برای ابتکار جدید خود که تولید کاغذ خوراکی است، به مقام دوم رسیدند.

این کاغذ از سبزیجاتی مانند سیب زمینی، هویج، کلم بروکلی و کلم بنفش ساخته شده است. این کاغذ به رنگ سبزیجاتی است که از آنها ساخته شده است.

شیائو شینگنینگ، یکی از این شش دانشجو گفت: «هر تکه از این کاغذ طعم خاص خودش را دارد چون از مواد خام مختلف ساخته شده است. ما می خواهیم محصولات ما طعم مواد خام اولیه خودشان را حفظ کنند. مثلا کاغذی که از سیب زمینی تولید می شود باید طعم سیب زمینی داشته باشد.»

دانشجویان چینی گفتند این کاغذ علاوه بر خوردنی بودن باید دیگر خصوصیات محصولات سازگار با محیط زیست را نیز داشته باشد.

لی ویجو، دانشجوی دیگر چینی، گفت:«ما در فکر این هستیم که با کاغذهای خوردنی انواع بلیت های کاغذی مانند بلیت سینما یا بلیت وسایل نقلیه عمومی درست کنیم و بعد روی آنها کدهای واکنش سریع (QR codes) بزنیم. از آنجا که این نوع بلیت ها خوردنی هستند، مردم می توانند پس از استفاده آنها را بخورند. بدین ترتیب، ما می توانیم منابع طبیعی را حفظ کنیم.

چاپ سه بعدی در مترو دبی

05نوامبر2016

undefined

سازمان راه و ترابری (RTA) دبی با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی پیشرفته، شروع به چاپ بخش هایی برای سیستم های جانبی TVM (دستگاه فروش خودکار بلیط)، گیت های وارد کردن بلیط و دیگر حوزه های مربوط به سیستم قطارهای زیرزمینی خود کرده است.

 

عبدالمحسن ابراهیم یونس، مدیر آژانس راه آهن RTA معتقد است: "فناوری چاپ سه بعدی در سراسر جهان به سرعت در حال پیشرفت است و RTA عمیقا به دنبال این است که با برجسته کردن بهترین اقدامات صورت گرفته در صنعت راه آهن، به یکی از پیشگامان تولید سه بعدی تبدیل شود. چشم اندازهای بعدی شامل پیشرفت های مورد نیاز در زمینه مدیریت مسائل مربوط به از کار افتادگی می شود، مساله ای که در همه جای دنیا فشار زیادی بر روی خطوط راه آهن وارد می کند."

 

یونس در ادامه خاطر نشان می کند: "این ویژگی باعث می شود RTA بتواند دارایی های مترو دبی را برای مدت طولانی تری حفظ کند، باعث کاهش هزینه ها شود و در عوض این پول ذخیره شده را به مشتریان بازگرداند. یک نمونه از چنین کاری وقتی صورت می گیرد که نیاز به بخش های کوچک احساس می شود، اگر یک کار معمولی را به یک تولید کننده محلی بسپریم، او برای توجیه هزینه باید صدها مورد تولید کند."

 

او در ادامه می افزاید: "استفاده از فناوری سه بعدی باعث توقف چنین اسرافی می شود، به این ترتیب در حال حاضر تیم مستقر در ایستگاه رشیدیه می توانند صدها آیتم فوق العاده را تولید کنند. استفاده از فناوری سه بعدی به این شیوه؛ به این معنی است که هزینه ها بسیار کم شده و تیم می تواند هر وقت که لازم باشد با کاهش میزان انتشار کربن، آیتم های مورد نظر را طراحی کند."

 

در حالی که RTA پی به اهمیت و مزایای چاپ سه بعدی در محیط کار برده است، در زمینه پیشرفت امکانات؛ بحث هایی صورت گرفته است. چرا که در این صورت در آینده برای چاپ دیگر سیستم های سراسر مترو دوبی، به قطعات یدکی گسترده تری نیاز خواهد بو.د.

 

یونس در پایان اعلام می کند: "در درون یک بازه زمانی کوتاه و با در نظر گرفتن این نکته که فناوری چاپ سه بعدی همچنان نسبتا نوپا است، RTA در زمینه شناخت و به کار گیری این فناوری و کاهش هزینه ها، بهبود کیفیت و اطمینان از دسترسی همیشگی سیستم راه آهن متروی دبی برای مشتریان خود در سال های پیش رو، روند پیشرفت بسیار خوبی داشته است."

 

پاسخ هایدلبرگ به تقاضای بسته‌های سفارشی

03نوامبر2016

undefined

 

مشتریان می‌توانند از میان انواع گوناگون غلات صبحانه از پیش مخلوط شده در فروشگاه یکی را انتخاب کنند. Lilly Wittrock سخنگوی MyMuesli می‌گوید:” ویژگی‌های فردی یک موضوع مهم برای ماست. در حال حاضر، ما یک سطح جدیدی از سفارشی‌سازی – در زمان واقعی را ارائه می‌دهیم. MyMuesli یکی از سیستم‌های چاپ ۴D Jetmaster هایدلبرگ را نصب کردند که به مشتریان اجازه چاپ تصاویر و پیام‌های شخصی‌شان را بر روی قوطی‌های غلات صبحانه می‌دهد. فرآیند چاپ دو دقیقه طول می‌کشد مادامیکه مشتریان صبر می‌کنند یا از خوردن یک قهوه یا غلات صبحانه لذت می‌برند.

زمانی که سه دانشجو Philipp Karis، Hubertus Bessau و Max Wittrock سایت MyMuesli.com، یک فروشگاه آنلاین برای غلات صبحانه با ویژگی فردی در سال ۲۰۰۷ را ایجاد کردند، آن پدیده به‌سرعت تبدیل به موضوع بحث شد. مشتریان می‌توانند هشتاد نوع ماده تشکیل‌دهنده را با هم ترکیب کرده و ۵۶۶ تریلیون غلات صبحانه گوناگون اعم از مخلوط جو با کشمش و نارگیل با توت‌های Goji را تولید نمود. بنیانگذاران این شیوه مواد تشکیل‌دهنده با کیفیت بالا را برای این امر اختصاص دادند، سفارشی‌سازی و ارائه خدمات سرآغاز رسیدن به موفقیت بود. پس از سازماندهی حضور آنلاین مطمئن در اروپا، شرکت شروع به گشایش فروشگاه‌هایی در آلمان، اتریش و سوئیس نمود. در حال حاضر، آنها برای اولین بار قوطی‌های سفارشی را در یکی از بهترین فروشگاه‌های هیدلبرگ آلمان ارائه می‌دهند.
مشتریان می‌توانند از میان انواع گوناگون غلات صبحانه از پیش مخلوط شده در فروشگاه یکی را انتخاب کنند. Lilly Wittrock سخنگوی MyMuesli می‌گوید:” ویژگی‌های فردی یک موضوع مهم برای ماست. در حال حاضر، ما یک سطح جدیدی از سفارشی‌سازی – در زمان واقعی را ارائه می‌دهیم. MyMuesli یکی از سیستم‌های چاپ ۴D Jetmaster هایدلبرگ را نصب کردند که به مشتریان اجازه چاپ تصاویر و پیام‌های شخصی‌شان را بر روی قوطی‌های غلات صبحانه می‌دهد. فرآیند چاپ دو دقیقه طول می‌کشد مادامیکه مشتریان صبر می‌کنند یا از خوردن یک قهوه یا غلات صبحانه لذت می‌برند.
هایدلبرگ چاپگری متناسب با نیازهای MyMuesli طراحی کرد و آن را در فروشگاه نصب نمودند. بنابر گفته شرکت، این اولین ماشین در نوع خود است که هایدلبرگ آن را مستقیماً در فروشگاه نصب کرده است. هایدلبرگ در بیانیه‌ای اعلام نموده که از ایده‌های خلاق که ارزشی را به مصرف‌کننده اضافه کند با فناوری‌های چاپ دیجیتال پشتیبانی می‌کند”.
چاپگر ۴D Jetmaster هایدلبرگ در فروشگاه در ابتدای دسامبر ۲۰۱۵ راه‌اندازی شد و واکنش مشتریان تاکنون بسیار مثبت بوده است. Wittrock می‌گوید:” مشتریان زیادی از این که هدیه کریسمس کاملی پیدا کرده‌اند احساس خوشحالی می‌کنند”. مشتریان هزینه اضافی برای پیام‌ها و تصاویر شخصی‌شان پرداخت می‌کنند و MyMuesli مبلغ خاصی را در ازای هر کاربر علاوه بر نرخ اجاره به هایدلبرگ پرداخت می‌کند. این شرکت یک قوطی خاصی را برای نتیجه چاپ مطلوب بر رویش تولید نموده و این سرویس را در حال حاضر تنها در شهر هایدلبرگ ارائه می‌دهد. Wittrock می‌گوید اما به لحاظ نظری، طراحی جدید بسته‌بندی شخصی می‌تواند به فروشگاه‌های دیگر نیز منتقل شود.
هایدلبرگ دو سال پیش برای اولین بار به‌طور علنی روش چاپ ۴D را معرفی کرد. پیش از آن، تنها قادر بود که به صورت سیاه و سفید چاپ کند. درحالی که چاپ ۴D اغلب به‌صورت چاپ ۳D با موادی توصیف می‌شد که شکل خود را بعد از تحریک شدن توسط محرک ایجاد می‌کردند، هایدلبرگ از این واژه برای توصیف چاپ جوهرافشان دیجیتال بر روی سه بعد اجسام پشتیبانی‌شده توسط ربات‌های دقیق استفاده کرد. در ماه نوامبر، هایدلبرگ سیستمی برای چاپ چهار رنگ در مونیخ ارائه کرد. چاپگر Jetmaster می‌توانست بر روی صفحات مدور یا اجسام استوانه‌ای با قطری بین ۱۰ و ۳۰۰ میلی‌متر با رزولوشن ۳۶۰ dpi چاپ را انجام دهد.این سیستم نه تنها برای قوطی‌های غلات صبحانه بلکه برای کلاه ایمنی دوچرخه‌سواری، توپ‌های گلف و بطری‌های آب نیز مناسب است.

 

پیشینه چاپ

03نوامبر2016

تاریخ چاپ در ایران به پنج قرن پیش از میلاد یعنی به زمان پادشاهان هخامنشی (هخامنشیان) و مهرهای سلطنتی می‌رسد که برای تأیید احکام و فرمان‌های حکومتی از آنها استفاده می‌کردند. ورود واژهٔ چاپ به زبان فارسی را به اواخر قرن هفتم هجری و زمان سلطنت گیخاتوخان، پسر اباقاخان مغول (۶۹۰–۶۹۴ق) نسبت می‌دهند و آن مربوط به پول‌های کاغذی ای بوده که به آن چاو یا کا او[۱] می‌گفتند. اولین دستگاه چاپ در ایران به شمار آورد. این دستگاه بسیار ساده بود و بر اساس پِرِس و حکاکی روی چرم استوار بود. عده‌ای نیز معتقدند واژهٔ چاپ همان چهاب یا چهابه است در زبان هندی به مفهوم مهری که با آن بر روی پارچه نقش می‌زدند. به ظن برخی، لغات «چاپ» و «چاپ خانه» از همین دوره وارد زبان فارسی شده و اصل آن از «چاو» و «چاوخانه» گرفته شده است. البته دهخدا لغت چاپ را از ریشه «چهاپ» یا «چهاپه» سانسکریت می‌داند.

نخستین چاپخانه در ایران به دوران صفویان بازمی‌گردد که کشیشان ارامنه در جلفای اصفهان با آن تعدادی دعا و ذکرهای مسیحی را چاپ کردند.[۲] در دوره حکومت نادرشاه افشار به گزارش دو سیاح خارجی جزوه‌هایی به لاتینی و عربی در ایران چاپ و پخش شد.[۳] اما این در دوران ولایت عهدی عباس میرزای نایب السلطنه است که صنعت چاپ در ایران به طور جدی آغاز و شکل می‌گیرد.[۴] زمان فتحعلیشاه قاجار. عباس میرزا به دلیل استقرار حکومتش در تبریز و نزدیکی‌اش با عثمانی و با برخی از صنایع که در آن دیار به کار گرفته می‌شد، آشنا شد؛ علاوه بر آن، او خواهان پیشرفت‌های نظامی و سیاسی بود، به ویژه برای تعلیم و آموزش سپاه شکست خورده در جنگ‌های با روس و دیگر علوم لازم، به ضرورت رفع عقب ماندگی‌های محسوس در آن زمان؛ در این میان چاپخانه‌ای لازم بود که به نشر روزنامه و کتاب‌های آگاهی دهنده به ویژه کتاب‌های علمی اختصاص یابد. این مهم سرانجام با حمایت و پی‌گیری‌های او محقق شد. بدین ترتیب، او بنای نخستین چاپخانه‌ای را گذاشت که در ایران، به ‌زبان فارسی و با روش چاپ سربی، به نشر کتاب پرداخت.

محتویات [نهفتن]
۱ صنعت چاپ در شهر اصفهان
۲ صنعت چاپ در شهر تبریز
۳ چاپ تصویری در ایران
۴ منابع
۵ پانویس
صنعت چاپ در شهر اصفهان[ویرایش]
نوشتار اصلی: صنعت چاپ ارمنی
خلیفهٔ وقت ارمنی‌های جلفای اصفهان، خاچاطور کساراتسی به همراه روحانی دیگری به نام «سیمون» به لهستان سفر کرد تا به برخی از مشکلات جامعهٔ ارمنیان آن کشور در خصوص مسائل دینی آن دیار سر و سامان دهد؛ در آنجا از چاپ کتاب آگاه گردید. چون به جلفا بازگشت درصدد برآمد چاپخانه‌ای دایر نماید. بر این اساس، یکی از روحانیان را به اروپا گسیل داشت تا در این زمینه تحقیق کند. پس از بازگشت این روحانی، بر اساس توضیحات و مشاهدات وی و بدون دسترسی به تجربهٔ کافی، استادان ارمنی جلفا با همکاری خلیفه دست به کار شدند و تمامی وسایل چاپ از قبیل ماشین چاپ، حروف، کاغذ مرکب و غیره را با دست تهیه و اقدام به ساخت آن کردند. آنها پس از یک سال و پنج ماه تلاش موفق شدند اولین کتاب را در ایران چاپ کنند و این سرآغاز تاریخ چاپ در ایران بود.[۵][۶][۷]


سومین ماشین چاپ در جلفای اصفهان سال ۱۸۴۴ میلادی
نخستین کتاب «زبور داوود» بود که در سال ۱۶۳۸ میلادی چاپ شد. یک سال و پنج ماه برای چاپ این کتاب وقت صرف شد. در یادداشت‌های این کتاب نوشته شده است:[۸][۹]

«یک سال و پنج ماه است که روز و شب بدون وقفه با کل اعضاء حوزهٔ علمیه به کار مشغولیم، برای اینکه نه از جایی دیده‌ایم و نه استادی داشته‌ایم.»

دومین کتاب به نام «هاراتس وارگ» در سال ۱۶۴۱ میلادی به چاپ رسید. کتاب مزبور شرح حال روحانیون ارمنی، تارک دنیاها و پندنامه است. این کتاب تنها در پانصد نسخه، با حروف بسیار درشت و صفحات دو ستونه، به چاپ رسانند. کتاب «خورهر تاددر» سومین کتابی بود که در چاپخانه وانک در سال ۱۶۴۱ میلادی به چاپ رسید. در سال ۱۶۴۲ میلادی چهارمین کتاب به نام «ژاماگیرک آدنی» چاپ شد؛ که از نظر شکل ظاهری، در مقایسه با کتاب اول، دارای حروف کوچکتر و زیباتر و چاپی منظم تر و مرتب تر بود و بخشهایی از آداب انجام مراسم کلیسایی را شامل می‌شد.[۱۰] کتاب ژاماگیرک آدنی مزین به تصاویر زیبایی از حروف ارمنی به شکل پرندگان و تزیینات قوسی شکل به سبک ارمنی است که احتمال می‌رود کار میناس، نقاش اهل جلفا، باشد.[۱۰] در یادداشت‌های این کتاب نوشته شده است:

«... زیرا خاچاطور هر روز آثار چاپی را در میان ملل لاتین مشاهده می‌کرد و آرزو داشت که ارمنیان نیز از این نعمت برخوردار باشند. باید همراه ذکر نام این پدر مقدس و شاگردان پاک‌سرشت او نامهای سیمون، داویت، مگردیچ، باقداسار و بقیه را ذکر کنیم و نیز وارتاپت هوهانس را، که به کشورهای لاتین سفر کرد تا از آنها بیاموزد و به ارمنستان بازگردد این صنعت را به ارمنیان بشناساند».

چاپخانهٔ جلفای اصفهان پس از وقفه‌ای طولانی از ۱۸۷۲میلادی بار دیگر شروع به کار کرد با همت شخصی به نام مانوک هوردانانیان بار دیگر صنعت چاپ در محله جلفا (اصفهان) رونق گرفت. هوردانانیان ضمناً بنیان‌گذار مدرسه‌ای دخترانه در جلفا بود. او، که در جاوه زندگی می‌کرد، یک دستگاه کامل چاپ به زادگاهش، جلفا، فرستاد (۱۸۴۴ میلادی)، تا در کلیسای وانک از آن استفاده شود. این دستگاه چاپ به مدت ۲۸ سال بی استفاده ماند تا اینکه در ۱۸۷۲میلادی با کوشش خلیفهٔ وقت، اسقف «گریگوریس هوانسیان»، راه‌اندازی شد و کتبی خاص تعلیم زبان ارمنی منتشر کرد.


قالب‌های چوبی و فلزی که برای حروف ریزی در چاپخانهٔ جلفای اصفهان(۱۶۴۶ میلادی) استفاده می‌شد
به کوشش اسقف «استپانوس مخیتاریان»، خلیفه ارمنیان آذربایجان، در سال ۱۸۸۹ میلادی یک دستگاه ماشین چاپ برای رفع نیازهای مدرسه «آرامیان» تهیه شد. این چاپخانه پس از هشت سال تحت نظارت خلیفه گری ارمنیان آذربایجان قرار گرفت و چاپخانه خلیفه گری نامیده شد. در سال ۱۹۰۳ میلادی خلیفه ارمنیان آذربایجان «یقیشه مرادیان» به باکو سفر کرد. در باکو «میرزاجان میرزابگیان»، کارخانه دار بزرگ ارمنی که در مسکو و باکو کارخانه دخانیات داشت، یک دستگاه ماشین چاپ به خلیفه اهدا کرد. این ماشین چاپ در تبریز حدود هشتاد سال از آن استفاده شد. هم اکنون این ماشین چاپ در موزه خلیفه گری آذربایجان نگهداری می‌شود.

صنعت چاپ در شهر تبریز[ویرایش]
عباس میرزا نایب السلطنه میرزا زین العابدین تبریزی را مأمور فراگیری فن چاپ و به راه انداختن چاپخانه در تبریز کرد.[۱۱] میرزا زین العابدین تبریزی به سال ۱۲۳۳ هجری قمری اسباب و آلات چاپ حروفی را به تبریز آورده و تحت حمایت عباس میرزا نایب السلطنه که در آن زمان حکمران آذربایجان بود مطبعه کوچکی برقرار نمود و کتاب مزبور میرزا ابواقاسم فراهانی بود که حاوی قصه‌هایی از جنگ میان دولت ایران و روسیه که در مورخ ۱۲۲۸ هجری قمری (برابر با ۱۸۱۳ میلادی) با عهدنامه گلستان به پایان رسیده بود.[۱۲]

دکتر فهیمه باب‌الحوائج در کتاب «آشنایی با مبانی چاپ و نشر» خود می‌نویسد: "عباس میرزا ولیعهد فتحعلیشاه چند تن از ایرانیان را به اروپا گسیل کرد تا صنعت چاپ را بیاموزند. سپس دستور داد که از روسیه ماشین چاپ وارد کنند. در سال ۱۸۱۶ میلادی هنرمند آذربایجانی میرزا زین العابدین تبریزی یکی از همین ماشین‌ها رابه کار گرفت. دومین مطبعه که به ایران وارد شد مطبعه سنگی است که آن نیز در تبریز دایر شده است. جای تعجب است که مطبعه نخستین پس از کار کردن دیگر معمول نشد و مطبعه سنگی جای آن را گرفت.[۱۳]

شاید علت جایگزینی مطبعه سنگی به جای مطبعه سربی این باشد که افرادی مطبعه سربی و حروف آن را با نظر بدبینی نگاه می‌کردند و علامت کفر می‌دانستند و یا چون حروف ما فارسی بود با حروف سربی در آن زمان نمی‌توانستیم تنوع در خطوط داشته باشیم در صورتی که در مطبعه سنگی از خوشنویسان کمک گرفته می‌شد. علی قاضی زاده در کتاب تبریز شهر اولین‌ها می‌نویسد: سخت گیری‌های کهنه پرستان باعث شده بود که به سبب گرانی طولانی و سخت بودن چاپ سنگی چاپ کتب و مطبوعات بسیار گران تمام شده و در نتیجه سال‌ها انتشار کتاب و نشریه با دشواری‌های فراوان همراه باشد.

دستگاه‌های چاپ که به ایران آورده شدند چاپ حروفی (سربی) بودند؛ اما این نوع چاپ دارای اشکالاتی بود که راه را برای پیدایش چاپ سنگی هموار کرد. چاپ‌های سربی دارای کیفیت خوبی نبودند و با نادرستی املایی و مشکلاتی هم چون کم رنگی و پاک شدن خطوط مواجه بودند. این نقیصه‌ها وقتی که در کنار نوشته‌های دست‌نویس با خط نستعلیق و دیگر خطوط دارای کیفیت عالی قرار می‌گرفت، بیشتر خود را نشان می‌داد و آشکار بود که مردم به متون دست‌نویس بیشتر بها می‌دهند.

متأسفانه این چاپخانه‌ها همیشه مورد بغض و کینه کوته اندیشان بود و در هر فرصتی که به دست می‌آوردند این مکان‌های فرهنگی را غارت می‌کردند. به گونه‌ای که کسروی می‌نویسد: مستبدین حروف سربی چاپخانه امید ترقی را ذوب کرده و به صورت گلوله درآورده و به روی این ملت بیچاره انداختند.

حسین امید در کتاب اولین‌ها می‌نویسد: در میان مطابع سنگی معروف تبریز می‌توان مطبعه سنگی علمیه (چاپ سنگی علمیه) را نام برد که به‌وسیله حاج زین العابدین که به نام حاجی حاج آقا علمیه مشهور بود (نوه حاج میرزا زین العابدین تبریزی) در سال ۱۲۹۰ هجری شمسی تأسیس یافته و این مطبعه در چاپ کتب مختلف خدمات مهمی انجام داده‌است.

حدود نود سال پس از تأسیس چاپخانه در تبریز نوه حاج زین العابدین کسی که چاپخانه سنگی و سربی را در تبریز دایر کرد بنام زین االعابدین مطبعه چی که پس از زیارت مکه به نام حاجی حاج آقا معروف و هنگام گرفتن شناسنامه نام علمیه را برخود انتخاب نمود. وی ماشین چاپی از اروپا خریداری کرده و از طریق کشور مصر وارد بندراستانبول در ترکیه فعلی نمود و ازاین بندر توسط چهل گاومیش به تبریز منتقل کرد. حاجی حاج آقا علمیه همرا با دستگاه‌های چاپ سنگی خود هشت تن از متخصصین صنعت چاپ را نیز از کشور آلمان برای نصب و آموزش این دستگاه‌ها به تبریز آورد.

این آلمانی‌های متخصص صنعت چاپ در منزل مسکونی حاجی حاج آقا که ماشین‌های چاپ نیز در قسمتی از این خانه ۲۲۰۰ متر مربعی دایر شده بود ساکن شدند.

دختر حاجی حاج آقا علمیه اظهار می‌دارند که: زمان حمل گاومیش‌های حامل دستگاهای چاپ از کوچه‌های تنگ و باریک محله منجم تبریز به اجبار دیوارهای تعداد زیادی از خانه‌های همسایه‌ها را فرو ریخته و خراب کردند که حاجی حاج آقا هزینه بازسازی دیوارهای فرو ریخته را نیز متحمل شدند. گفتنی است که نوه‌های حاجی حاج آقا علمیه اغلب به کار آبا و اجدادی خویش روی آورده‌اند و در صنعت چاپ ایران مشغول به فعالیت هستند.

چاپ تصویری در ایران[ویرایش]
پیدایش چاپ تصویری در ایران به زمان محمد شاه بر می‌گردد. نخستین کتاب شناخته شده‌ای که چاپ مصور شد، کتاب «لیلی و مجنون» مکتبی بود که در سال۱۲۵۹هـ. ق به چاپ رسیده است. در چهار صفحه از این کتاب چهار تصویر وجود دارد که با مرکب چاپ ترسیم و به معمول زمان با دست آن‌ها را رنگ کرده‌اند. پس از آن در سال۱۲۶۴قمری «دیوان فضولی بغدادی» را با بیست تصویر به چاپ رساندند.

بعد از آن کتاب «روضه المجاهدین» با هشت تصویر چاپ شد. از اول محرم سال ۱۳۰۰هجری قمری که اولین شمارهٔ روزنامهٔ «شرف» منتشر شد تا سال ۱۳۰۹هـ. ق هشتاد و هفت شمارهٔ آن دارای تصاویر بود. روزنامهٔ «شرافت» هم که از صفر ۱۳۱۴ هـ. ق به چاپ می‌رسید مصور بود.

روزنامهٔ وقایع اتفاقیه به عنوان اولین روزنامهٔ دولتی و دومین روزنامهٔ ایرانی نیز از شماره ۴۷۰ (مورخ پنج شنبه ۲۱ محرم ۱۲۷۷) به بعد، مصور است و در مدت چهار سال ۸۸ شماره آن را مصور چاپ کرده‌اند. از آن پس، بهره‌گیری از چاپ مصور به تدریج در روزنامه‌های دیگر نیز معمول شد.

اولین فرد ایرانی که چاپ تصویری را فرا گرفت، آقا میرزا عبدالمطلب نقاش باشی اصفهانی بود. میرزا عبدالمطلب از طرف امنای دولت به فرنگ فرستاده شده و در آن جا چاپ تصویری آموخته بود. وی از هوشمندان عصر خود بود و افراد دیگری از جمله آقا میرزا ابوتراب نقاش مخصوص وزارت انطباعات چاپ مصور را از او فراگرفته‌اند.[۱۴] در نظر داشته باشیم که میان چاپ سنگی مصور و چاپ سربی مصور تفاوت بود.

چاپ سنگی مصور همانند چاپ معمولی بود و تنها تفاوت آن به مهارت نقاش در ترکیب مرکب چاپ برمی‌گشت که مرکب آن را از مرکب معمولی غلیظ تر می‌ساخت، اما چاپ سربی مصور منوط به گراورسازی بود و هم‌زمان با پیدایش چاپ مصور در ایران، در اروپا با استفاده از تیزاب مطالب را روی چوب می‌کندند و از روی مدل حاصله به چاپ می‌رساندند.

منابع[ویرایش]
دکتر سید ابوالفضل رضوی (مروری بر تاریخچه چاپ و چاپ خانه در ایران) کتاب ماه تاریخ و جغرافیا مهر ۱۳۸۷
تاریخ شفاهی هفته نامه مروری بر تاریخچه چاپ و چاپ خانه در ایران [۱]
تاریخ صنعت چاپ ارمنی در ایران (۱۶۴۰–۱۹۱۲م)[۲]
ارمنیان و صنعت چاپ ایران [۳]
غرفهٔ صنعت چاپ خلیفه گری ارامنه اصفهان و جنوب ایران [۴]
به مناسبت پانصدمین سال صنعت چاپ ارمنی [۵]
نخستین دستگاه چاپ چگونه و توسط چه کسی وارد ایران شد؟ [۶]
چه کسی زنگ چاپ را به صدا درآورد؟ [۷]
زوال و ظهور جلفا [۸]
آشنایی با تاریخچه صنعت چاپ در ایران [۹]
قدمت ۲۰۰ ساله صنعت چاپ و تلاش بزرگمردان ایران زمین [۱۰]
روزنامه ایران - سال سیزدهم شماره ۳۶۲۸
مجله تلاش - شماره ۴۴
مجله صنعت چاپ - شماره۲۷۵
خانواده علمیه
پانویس[ویرایش]
پرش به بالا ↑ cao
پرش به بالا ↑ اکرم مسعودی. «تاریخچه چاپ سنگی در ایران». تحقیقات کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاهی، ش. ۳۵ (۱۳۷۹): ۶۱–۶۲. بازبینی‌شده در ۱۴ اسفند ۱۳۹۳.
پرش به بالا ↑ عبدالحسین آذرنگ. «کتاب و کتابخوانی: تاریخ نشر کتاب در ایران (1)». مجله بخارا، ش. ۶۸و۶۹ (۱۳۸۷): ۲۴۴. بازبینی‌شده در ۱۴ اسفند ۱۳۹۳.
پرش به بالا ↑ ایرج افشار. «کتابهای چاپ قدیم در ایران و چاپ کتابهای فارسی در جهان». هنر و مردم، ش. ۴۹ (۱۳۴۹): ۲۶–۳۳. بازبینی‌شده در ۱۴ اسفند ۱۳۹۳.
پرش به بالا ↑ گوتنبرگ دوم؛ نخستین چاپخانه و کتاب در ایران. صنعت چاپ. ش ۱۵۶. دی ۱۳۷۴: ۶۸–۶۹.
پرش به بالا ↑ اولین چاپخانه ایران و فهرست چاپخانه‌های اصفهان. اصفهان: لئون میناسیان، ص۳۲. ۱۳۷۹ش.
پرش به بالا ↑ دکتر سید ابوالفضل رضوی (مروری بر تاریخچه چاپ و چاپ خانه در ایران) کتاب ماه تاریخ و جغرافیا مهر ۱۳۸۷
پرش به بالا ↑ نخستین کتاب چاپ شده در ایران. راهنمای کتاب. ش ۶۳. شهریور ۱۳۴۶: ۲۹۴–۲۹۵.
پرش به بالا ↑ لغت نامه دهخدا، ماده چاپ، تاریخ چاپ در ایران
↑ پرش به بالا به: ۱۰٫۰ ۱۰٫۱ سفرنامهٔ تاورنیه، ترجمهٔ ابوتراب نوری، چ۲، ص۵۹۷
پرش به بالا ↑ فرهنگ دهخدا
پرش به بالا ↑ تاریخ هیجده ساله آذربایجان -احمد کسروی
پرش به بالا ↑ فرهنگ دهخدا
پرش به بالا ↑ روزنامهٔ اطلاعات، شماره 576، 23 جمادی الثانی 1300
رده‌ها: تاریخ صنایع ایران

قثغثغثقغثقغ

نقش طراحی گرافیک در بسته بندی و فروش محصولات در ایران (2)

01نوامبر2016

بررسی رنگ در بسته بندی و ارتباط آن با فروش

در این مقاله به موضوع رنگ و تاثیر آن بر روحیه و روان و در کل شخصیت بسته بندی می پردازیم.

در روان شناسی نوین"رنگ"و"رنگ ها"یکی از معیارهای سنجش شخصیت به شمار می آیند؛ چرا که هر یک از آن ها تاثیر خاص روحی وجسمی را در یک فرد باقی گذارده و رنگ نشان گر وضعیت روانی و جسمی وی می باشد. این موضوع با توجه به پیشرفت های دو دانش فیزیولوژی و روانشناسی به اثبات رسیده است. ناگفته پیداست که انسان از روزگاران بسیار دور تاکنون تحت نفوذ و تاثیر رنگ های پیرامون خود بوده است و درصد سال اخیر که صنعت رنگ سازی به نقطه اوج تحول خود رسیده است، تاثیر مزبور دو چندان شده و در همه ارکان زندگی روحی ما رخنه کرده است.

رنگ های اصلی عبارت از قرمز، آبی، زرد و رنگ های نور اصلی عبارت است از قزمز، آبی، سبز؛ تفاوت بین رنگ و نور رنگی در سبز و زرد است.

برخی از روانشناسان عقیده دارند رنگی که برگزیده و دلخواه کسی است، می تواند گویای خصوصیات اخلاقی و روانشناسی او باشد. پس بدین شکل کار طراحان و گرافیست ها مشکل می شود چرا که باید طوری عمل کنند که تمام سلیقه ها و علایق مخاطب و مصرف کننده را پوشش دهند. در طراحی باید به این نکته توجه کرد که مخاطب چه کسی است و نوع محصول عرضه شده چیست که بر این اساس با درک و شناخت کافی از علم، هنر، خلاقیت و تسلط بر روان شناسی رنگ ها طرحی را آماده کند که مورد توجه تمامی اقشار و مصرف کنندگان قرار بگیرد.

رنگ ها هر کدام گویای پیام و جذابیت خاص خود هستند که به نیاز از آنها استفاده یا با هم ترکیب می شوند. هم چنین شما باید به رابطه ی دقیق بین محصول و نوع بسته بندی آن در محل (محل های) فروش فکر کنید. در بسیاری موارد طراح علاوه بر آشنایی با تکنیک های هنری و شناخت روانشناسی رنگ باید از علم خواص مواد محافظتی که در ساخت بسته بندی ها به کار می روند نیز مطلع باشد. هر جنس و کالا، رنگ خاص خود را می طلبد و طراح می بایست با دانش و اطلاع کافی دست به انتخاب رنگ بزند.طراحی بسته بندی یکی از مهم ترین زیرشاخه های هنر تبلیغات است و نقش ارزنده ای را در جریان اقتصادی جوامع بازی می کند. صادرات کالاها بیش از آن که به کیفیت محصول وابسته باشد در گرو طراحی خوب بسته بندی و مورد پسند خریدار است.

نکته ای که باید مورد توجه قرار گیرد استفاده به جا از رنگ ها است. به عنوان مثال رنگ سبز بسته به جای استفاده می تواند بیان گر فساد و پوسیدگی و از طرف دیگر می تواند بیان گر طراوت و تازگی باشد.در انتخاب رنگ محصولات غذایی و نوشیدنی ها، علاوه بر توجه به رنگ ماده غذایی می توان با توجه به ویژگی های گروه مصرف کننده از رنگ ها به عنوان ابزاری قدرت مند بهره جست.

به عنوان مثال در طراحی جعبه چای های گیاهی می توان از رنگ های ملایم و لطیف که مترادف فرآورده های گیاهی است، بهره گرفت. اما در مورد چای واقعی می توان با استفاده از زمینه تیره، حس مرغوبیت محصول را در ذهن مشتری ایجاد نمود و استفاده از تصاویر مرتبط نوعی تشخص به محصول می بخشد.استفاده مناسب از رنگ سبب انتقال پیام و سهولت پیدا کردن محصول در چیدمان مغازه می گردد.

نکته دیگر این که اگرچه استفاده از چاپ رنگ ارزشمند است، اما طراحان در برخی موارد متوسل به انتخابی جسورانه و استفاده از بسته بندی تک رنگ می شوند. به عنوان مثال در مورد فرآورده های ویژه مردانه استفاده ازحداقل رنگ می تواند نمایان گر پیامی محکم و مردانه باشد.

از رنگ های آبی، سبز و زرد به منظور تداعی شادابی و حیات در بسته بندی محصول استفاده می شود. استفاده از این رنگ ها یکی از ساده ترین و گویا ترین روش هایی است که برای نشان دادن خنکی وتازگی در بسته بندی محصولاتی مانند: آب معدنی ، سبزیجات و میوه ها استفاده می گردد.

به عنوان نمونه استفاده از رنگ آبی قوی و آرام بخش به عنوان رنگ زمینه برای ارائه فرآورده ی اسپری پا بسیار حساب شده به نظر می آید و طراح توانسته با بهره گیری از توانایی رنگ آبی برای القا پاکیزگی و خنکی این حس را به مصرف کننده القا کند. هم چنین استفاده از رنگ های روشن مانند صورتی روشن و آبی و زرد روشن برای بسته بندی هایی که حاوی محصولاتی لطیف و ملایم بسیار به جا است.

گاهی برای ایجاد تأثیراتی از تمول و فریبندگی و کیفیت عالی می توان در رنگ بندی از مقداری طلایی و یا نقره ای به همراه رنگ هایی متالیک از آبی، قهوه ای، فیروزه ای و خاکستری و خرمایی استفاده کرد. از این ترکیب بندی ها برای محصولاتی همچون شکلات، عطر و محصولاتی که نیاز به القا قیمت گران دارند به کار برده می شود.

پس ما می توانیم با به کارگیری رنگ مناسب و زیبا در امر جذب مشتری و فروش بیشتر محصول قدمی بزرگ را برداریم و تضمینی باشیم برای جلب مشتری.

در انتها باید خاطر نشان کرد که انتخاب رنگ در بسته بندی باید به احساس ناشی از آن بر روی گروه هدف دقت کافی شود.

بررسی سمت راست یا سمت چپ بودن تصویر و ارتباط آن با فروش

تخمین زده شده که ۷۳ درصد از تصمیمات خرید در محل فروش کالا گرفته می شود. پس باید در انتقال مفاهیم و ایجاد درکی صحیح به خریدار کمک کرد. طبق تحقیقات استفاده از محرک های کلامی در طراحی از سمت راست طرح و برای استفاده از تصاویر از سمت چپ تصویر استفاده نماییم.

این مسأله به این خاطر است که نیمکره چپ به طور کلی مسؤل واژه پردازی است در حالی که نیمکره راست به طور کلی فرآیندهای مهم تصویری مانند نام تجاری محصول (لوگوی شرکت) را بر عهده دارد. عدم تقارن این ادراک

حاکی از آن است که برای به حداکثر رساندن فراخوان ، کلمات باید در طرف دست راست بسته ، تصاویر باید در سمت چپ بسته به کار برده شوند چرا که سیستم بینایی بر عکس عمل می کند.بسته بندی باید یک نقش کلیدی در محل فروش را بازی کند.که این مستلزم طراحی بسته به روش علمی است.تحقیقات در مورد سیستم مغزی نشان می دهد که محرک کلامی بهتر به یاد آورده می شوند.

زمانی که آنها در سمت راست میدان دید قرار گرفته باشند و غیر کلامی بهتر است، زمانی که در سمت چپ میدان بینایی فرد قرار گرفته باشد مانند نام تجاری محصول (لوگوی شرکت) که این امر موجب تاثیر گذاری بیشتری خواهد شد.

پس با استفاده از این موضوع می توانیم تاثیر گذاری بر روی مصرف کننده را تضمین نماییم و فروش را هم افزایش دهیم.

این پژوهش در میان دانشجویان دانشگاه کینگستون انجام شد.

هفت علت مهمی که همیشه مانع خلاقیت شماست

آیا تا به حال در شرایطی بوده اید که به خودتان بگویید «من هر چه قدر تلاش کنم باز هم موفق نخواهم شد؟» وقتی همیشه با وجود تلاش فراوان شکست بخورید یعنی یک جای کارتان از ریشه خراب است. یکی از این «جا های کار» قوه خلاقیت است! اگر در هر کاری هیچ خلاقیتی از خود نشان ندهید، در آن کار موفق نخواهید بود.

هر عنوانی که داشته باشید در کارتان به خلاقیت نیاز دارید. پس منتظر معجزه نباشید و از همین حالا با همین مطلب دوران خلاقیت و موفقیت در زندگی تان را شروع کنید، روی علت های زیر دقیق فکر کنید. هر کدام که راجع به شما صادق است را به خاطر بسپارید و در طی زمان مرحله به مرحله راه حل های آن را کشف کرده و سعی کنید حلش کنید.

علت ۱:

شما به کار خود علاقه ندارید

این مشکل را خیلی از افراد دارند. همیشه دوست داشته اید طراح اتومبیل شوید اما چشم به هم زده اید و می بینید آن چه دارید فوق لیسانس مهندسی نساجی است و نزدیک سی سال سن!

خوب در این شرایط نمی شود انتظار داشت شما صبح به صبح با ایده های نابی در رابطه با نساجی از خواب برخیزید و با شوق و ذوق سر کار روید. از من انتظار نداشته باشید راه حل دقیق را جلوی پای شما بگذارم چون هیچ کس به خوبی خودتان نمی تواند برای آینده تصمیم گیری کند اما در این حد بگویم که یا باید سراغ طراحی اتومبیل بروید یا باید به نساجی علاقه مند شوید.

«من حتی یک روز هم در زندگی ام کار نکردم، آنها همش تفریح بود.» (ادیسون)

علت 2:

شما امور مهم از غیر مهم را به خوبی تشخیص نمی دهید

زمانی باید انتظار نتیجه خوب داشته باشید که واقعآ کار کرده باشید. حتی اگر یک ساعت کار مفید انجام دهید نتیجه آن را خواهید دید اما صرفآ سر کار رفتن نتیجه خوب به همراه نخواهد داشت.

«مشغول بودن همیشه به معنی مفید بودن نیست، کار واقعی وقتی مشخص می شود که نتیجه خوبی بدهد و برای گرفتن نتیجه خوب چیزهایی از قبیل برنامه ریزی، هماهنگی، ذکاوت، شجاعت و… لازم است. با تظاهر کردن چیزی درست نمی شود.» (ادیسون)

علت 3:

شما خیلی زود دلسرد می شوید

امروز با شوق و ذوق راجع به ایده جدید تان با همه بحث می کنید و فردا به همه می گویید« ایده مسخره ای بود فایده نداشت ، یک فکر دیگه کردم….»

در این حالت یا راه درست فکر کردن و تصمیم گرفتن را بلد نیستید یا زود دلسرد می شوید. به جای اینکه هر روز یک ایده جدید بدهید، ماهی یک ایده را عملی کنید. از میان فکر های تان بهترین را انتخاب کنید و روی آن وقت بگذارید و با پشت کار جلو بروید.

»من هزاران بار شکست نخوردم! بلکه هزاران راهی را یاد گرفتم که به درست شدن یک لامپ ختم نمی شد.» (ادیسون)

علت 4:

شما اشتباهات خود را زود فراموش می کنید

همه ما اشتباه می کنیم ، هیچ شک و ایرادی هم به این وارد نیست و این کاملآ طبیعت انسان است. اما این که هر دفعه اشتباه قبلی تان را از یاد ببرید و دوباره آن را تکرار کنید، به هیچ وجه قابل قبول نیست. وقتی اشتباهی می کنید به خود بگویید این برایم درس خوبی شد که دیگه هرگز این اشتباه را تکرار نکنم و این را به خاطر بسپارید.

علت 5:

شما به کار کردن عادت ندارید

اگر همیشه عادت داشته اید از نه صبح تا پنج عصر بنشینید پشت میز و امضا یا مهر بزنید، انتظار نداشته باشید در کار جدید تان خلاقیت فوق العاده ای داشته باشید. یک شبه هیچ چیز عوض نخواهد شد پس فقط به کاری که می کنید ایمان داشته باشید و با پشتکار و صبر جلو بروید.

«صبر و شکیبایی کلید موفقیت است. فقط باید به آن ایمان داشته باشید.» (ادیسون)

علت 6:

شما وقفه زیادی بین کار ها می اندازید

اصلا و ابدا مشکلی با یک استراحت و تفریح به موقع نیست اما باید همیشه به یاد داشته باشید، چه موقع هر چیزی کافی است و برای انجام دادن آن چه به نفع تان است اراده داشته باشید.

علت 7:

شما شیوه زندگی (Lifestyle) ناسالمی دارید

Lifestyle یا «شیوه زندگی» و Healthy یا «سالم» از جمله کلماتی است که ایرانی ها عموما به کار نمی برند و حتی معادل دقیقی هم برای آنها در فارسی نداریم چون معنی ای که Lifestyle یا Healthy در انگلیسی می دهد، عینا همان مفهوم در کلمات «شیوه زندگی» و «سالم» را نمی رساند.

بررسی خلاقیت گرافیکی در بسته بندی و ارتباط آن با فروش

خلاقیت یک فرآیند ذهنی است که شامل تولید ایده یا مفاهیم جدید و یا ایجاد ارتباط های تازه بین ایده ها و مفاهیم موجود، می شود.

از دیدگاه علمی، محصولات یک تفکر خلاق (که گاهی تفکر واگرا نیز خوانده می شود)، معمولا هم ابتکار دارند و هم دارای تناسب و اقتضاء می باشند. از دیدگاه عام و روزمره، خلاقیت صرفاً عمل ساختن چیزی جدید می باشد.یکی دیگر از تعاریف خلاقیت فرآیند شکستن پیش فرض ها و انگاشت هاست. بسیاری از ایده های خلاقه وقتی شکل می گیرند که فرد عقیده هایی که از قبل در ذهنش تشکیل شده بود را دور می اندازد و تصمیم می گیرد که راه و روشی جدید که به نظر می رسد دیگران به آن فکر نکرده اند را به کار گیرد. طی بررسی های به عمل آمده، زیبایی و خلاقیت و نوآوری در طراحی و بسته بندی باعث جذابیت بیش از حد کالا میشود و چشم هر بیننده ای را جذب خود می کند.استفاده از خلاقیت و به وجود آوردن یک بسته بندی با طراحی زیبا تضمین کننده فروش و جذب مصرف کننده است. به تعدادی از خلاقیت در طراحی گرافیک و بسته بندی در ذیل توجه کنید که خود گویای همین امر است.

نتیجه

اجرا طراحی گرافیکی در بسته بندی یک محصول، باید بتواند علاوه بر اطلاع رسانی، زیبایی و معرفی، نقش تبلیغاتی و بازاریابی را نیز برای محصول ایفا کند. طراحی هر بسته می تواند به طور مستقل مانند یک بروشور، پوستر و استند عمل کند. یعنی چنان کامل و جذاب و از روی آگاهی طراحی شده باشد تا بتواند خریداری را که محصول را نمی شناسد و در مورد آن اطلاعات کافی ندارد، ترغیب به خرید کند. به بیان دیگر طراحی گرافیکی بسته بندی موفق باید خود، محصول خود را بفروشد. پس طراحی وگرافیک یک بسته بندی باید اطلاع رسانی پویا و اعتماد پذیر داشته باشد، ایجاد هویت ایرانی از طریق بسته بندی کالا را داشته باشد و دارای ویژگی نوآوری، خلاقیت، تحلیل آور و ایده دهنده باشد که متاسفانه این موضوع در ایران هم چنان مورد توجه قرارنگرفته است و به همین خاطر ضررهای بسیاری به بار آورده است.

امروزه از مهم ترین فاکتورهای فروش و موفقیت در بازار تجاری توجه به هنر طراحی و بسته بندی است. اهمیت این شاخه از هنر گرافیک تا بدانجا است که در برخی از کشورها که تولیدکننده نیستند، تنها یک طراحی خوب بسته بندی برای کالاهای وارداتی، نام آن کشور را در زمره تولیدکنندگان کالا و در نهایت صادرات آن قرار می دهد. این به معنای آن است که جهان امروز تنها تشنه تولید کالا نیست بلکه این تولید هنر است که چرخه های اقتصادی را به حرکت درمی آورد.

بسته بندی و طراحی نامناسب، پایین بودن کیفیت بسته بندی کالاهای ایرانی، ایران را به کشور تک محصولی در صادرات تبدیل کرده است .

به خاطر بسپارید که طراحی وگرافیک بسته بندی یکی از وسایل و لوازم بازاریابی است و اثر بخشی آن بستگی به انتخاب بازار مورد نظر داردundefined

Atom

قدرت گرفته شده از سایت زیبا

SiteZiba.com