امروز سه‌شنبه 22 اکتبر 2024

ساعت 4:31 ق.ظ

مناسبت های هر ماه را اینجا ببینید

Previous slide
Next slide
دانلود والپیپر بهار
دانلود والپیپر بهار

9 مرداد

9 مرداد

اشتراک این مطلب در شبکه های اجتماعی ...

امروز چه روزی است سه شنبه، ۹ مرداد ۱۴۰۲
تاریخ امروز به میلادی Tuesday, July 30, 2024
تاریخ امروز به قمری ‫‫الاثنین، 24 محرم ١٤٤6
نهم مرداد – 1403/05/09

روز 9 مرداد 1403

سه شنبه 9 مرداد 1403 شمسی روز اهدای خون است. در واقع نهم مرداد روز تاسیس سازمان انتقال خون ایران است. این سازمان در سال 1353 شمسی با هدف ساماندهی وضعیت آشفته روند خون رسانی در کشور تاسیس شد.  همچنین موسسان این سازمان هدف دیگر آن را توسعه فرهنگ اهدای خون و تامین خون مورد نیاز کشور و فرآورده ها و مشتقات سالم آن اعلام کردند. با این کار بیماران نیازمند به ویژه کسانی که به بیماری هایی چون تالاسمی، لوسمی و هموفیلی گرفتار شده اند، به خون سالم دسترسی رایگان خواهند یافت. از آن تاریخ به بعد روز تاسیس این سازمان در کشور به عنوان روز اهدای خون در گاهشماری رسمی تثبیت شد که در سررسید به همین نام چاپ می شود.

 

مناسبت ها و رخدادهای روز 9 مرداد

روز 9 مرداد 1403 خورشیدی در تقویم رسمی کشور روز اهدای خون است. همانطور که در شعار این سازمان هم آمده، اهدای خون به حقیقت، اهدای یک زندگی است. با اهدای داوطلبانه خون، یک بیمار خاص را از مرگ نجات می دهیم. خون در واقع گنج سرخی است که در رگ های ما روان است. بخشش این گنج، تقسیم عادلانه فرصت زیستن میان انسان هایی است که برای زنده ماندن به این بخشش ها چشم دوخته اند.

 

روز یسوعی ها!

در 9 مرداد (31 جولای) 1556 میلادی قدیس ایگناتیوس لویولا بنیانگذار فرقه ژزوئیت یا یسوعی ها به دنیا آمد. هدف لویولا از تاسیس این فرقه رهبانی مبارزه با بدعت ها بود. یسوعی ها خود را سربازان سپاه دیانت، سربازان عیسی مسیح و پیاده نظام پاپ می نامند. لویولا پیش را راهب شدن یک شیوالیه و از طبقه نجبا به شمار می رفت. وی ادعا کرد که پس از یک تحول روحی خود را وقف مسیح و کلیسای کاتولیک کرده است. لویولا سه اصل را برای رهبانیت یسوعی تعریف کرد : تقوا، فقر و فرمانبرداری مطلق از پاپ. وی پاپ را نماینده خدا می دانست.

یسوعی ها در آغاز تاسیس خود حمایتی از پاپ دریافت نکردند. پس از پیدایش مارتین لوتر و مذهب پروتستان، پاپ از این فرقه برای سرکوب پروتستان ها بهره برد. علی رغم تعصب دینی اعضای این فرقه، معلمان برجسته ای از این فرقه برخاستند. در تاریخ آمده است که شمار مدرسه هایی که به دست این فرقه تاسیس شده، بالغ بر 500 عدد است.

 

مارکی دولافایت، ژنرال می شود!

در 9 مرداد (31 جولای) 1777 میلادی مارکی دو لافایت با نام کامل ماری پاول ژوزف یوروش ژیلبر دو موتیه دو لافایت، از سوی موسسان کشور تازه استقلال یافته ایالات متحده آمریکا به درجه ژنرالی رسید. وی نجیب زاده ای فرانسوی بود که در تدوین بیانیه حقوق بشر نقشی فعال داشت. در جنگ استقلال آمریکا وی به ارتش جورج واشنگتن کمک زیادی کرد. چند شهر در آمریکا به افتخار وی لافایت نامیده شده اند.

لطفا به این مطلب امتیاز دهید
تا کنون 0 نفر به این مطلب رای داده اند.

تقویم 1403 در یک نگاه

Previous slide
Next slide

امروز سه‌شنبه 22 اکتبر 2024

ساعت 4:31 ق.ظ

والپیپر های زیبای هر فصل رو دانلود کن

دانلود والپیپر بهار
دانلود والپیپر بهار
دانلود والپیپر تابستان
دانلود والپیپر تابستان
دانلود والپیپر پاییز
دانلود والپیپر پاییز
دانلود والپیپر زمستان
دانلود والپیپر زمستان
Scroll to Top