امروز سه‌شنبه 22 اکتبر 2024

ساعت 3:59 ق.ظ

مناسبت های هر ماه را اینجا ببینید

Previous slide
Next slide
دانلود والپیپر بهار
دانلود والپیپر بهار

5 شهریور

5 شهریور

اشتراک این مطلب در شبکه های اجتماعی ...

امروز چه روزی است یکشنبه، 5 شهریور ۱۴۰۲
تاریخ امروز به میلادی Sunday, August 27, 2023
تاریخ امروز به قمری الأحد، 10 صفر ١٤٤٥

روز 5 شهریور 1403

امروز یکشنبه 5 شهریور 1403 خورشیدی در تقویم و سررسید، روز داروساز است. علت این نامگذاری به یک شخصیت خیلی کلیدی در تاریخ طب جهان اسلام بر می گردد و اتفاقا روز بزرگداشت وی نیز هست. نام این شخصیت محمد بن زکریای رازی است. ابوبکر محمد بن زکریای رازی شخصیتی بی بدیل در جهان اسلام است که دامنه شهرتش تا اروپای سده های میانه نیز گسترده شد. عامه مردم وی را با کشف الکل می شناسند. اما فهرست کشفیات این نابغه به الکل محدود نمانده است. وی جوهر گوگرد یا اسید سولفوریک و نفت سفید را نیز به جهانیان معرفی کرد. به گفته یکی از بزرگ ترین تاریخ نگاران علم وی بزرگ ترین پزشک ایران در سده های میانه است. برترین کتاب وی الحاوی نام دارد و ابن سینا وی را بر خود مقدم می دانست. برخی از جمله پل کراوس وی را گنوسی مذهب دانسته اند.

 

مناسبت ها و رخداد های روز 5 شهریور

روز 5 شهریور 1403 خورشیدی در گاهشماری رسمی جمهوری اسلامی ایران روز بزرگداشت ابوبکر محمد بن زکریای رازی  و روز داروساز است. وی پیش از پزشک شدن، عود نواز و کیمیاگر بوده است. زکریا آموزش پزشکی را در 40 سالگی آغاز کرد.

 

5 شهریور: لشکرکشی ناپلئون به آلمان

در 5 شهریور 120 سال پیش ناپلئون بناپارت 130 هزار سرباز فرانسوی برداشت و به سوی آلمان لشکر کشید. آلمان، روسیه و اتریش که متحدین خوانده می شدند، 200 هزار سرباز جمع کردند تا جلوی پیشرفت وی را سد کنند. اما از بد حادثه همۀ آن دویست هزار نفر در درسدن یعنی در خاک آلمان تار و مار شدند.

 

5 شهریور: یک جنگ کوتاه!

5 شهریور (27 اوت ) 1896 میلادی رنگبار فقط با یک جنگ کوتاه مدت به دست انگلستان افتاد. در گذشته هر کس در جنگی ملتی را شکست می داد مالک آنجا می شد. انگلستان هم بنا به وظیفه شناسی مشهورش، آن جزیره را از آن پس جزئی دارایی های خود به شمار آورد.

لطفا به این مطلب امتیاز دهید
تا کنون 1 نفر به این مطلب رای داده اند.

تقویم 1403 در یک نگاه

Previous slide
Next slide

امروز سه‌شنبه 22 اکتبر 2024

ساعت 3:59 ق.ظ

والپیپر های زیبای هر فصل رو دانلود کن

دانلود والپیپر بهار
دانلود والپیپر بهار
دانلود والپیپر تابستان
دانلود والپیپر تابستان
دانلود والپیپر پاییز
دانلود والپیپر پاییز
دانلود والپیپر زمستان
دانلود والپیپر زمستان
Scroll to Top