امروز سه‌شنبه 22 اکتبر 2024

ساعت 4:46 ق.ظ

مناسبت های هر ماه را اینجا ببینید

Previous slide
Next slide
دانلود والپیپر بهار
دانلود والپیپر بهار

19 شهریور

19 شهریور

اشتراک این مطلب در شبکه های اجتماعی ...

امروز چه روزی استیکشنبه، ۱9 شهریور ۱۴۰۲
تاریخ امروز به میلادیSunday، 10 September 2023
تاریخ امروز به قمریالأحد، ٢4 صفر ١٤٤٥

روز 19 شهریور 1403


تاریخ که بر اسب راهوار زمان چهار نعل بر جاده عمرمان می تازد، اینک به روز یکشنبه 19 شهریور 1403 خورشیدی رسیده است. البته این اسب چابک پا، بر جاده خورشید می راند. کسانی که گاهشمارشان قمری است اسب شان را بر جاده ماه می تازانند. در گاهشمار قمری امروز با 24 صفر 1445 هجری برابر است. در تقویم میلادی نیز یکشنبه با دهم سپتامبر 2023 میلادی برابر می شود. در تقویم رسمی امسال، در مقابل نوزدهم شهریور هیچ مناسبتی نگاشته نشده است. گر چه گویا امروز روز جهانی پیشگیری از خودکشی نامیده شده است. بر پایه گفته برایان میشارا مدیر انجمن جهانی پیشگیری از خودکشی، آمار مرگ بر اثر خودکشی در جهان از نرخ مرگ و میر در جنگ ها بیشتر است!

مناسبت ها و رخدادهای روز 19 شهریور


امروز 19 شهریور 1403 خورشیدی سالروز درگذشت آیت الله سید محمود طالقانی نیز هست. این روحانی شیعه از حامیان نهضت ملی شدن نفت و دکتر مصدق بود. وی در 13 اسفند 1289 در طالقان دیده به جهان گشود و در 19 شهریور 1358 خورشیدی در 68 سالگی رحلت نمود.

19 شهریور: مردی که برای جاودانگی به دنیا آمد!


مردی که در 19 شهریور (10 سپتامبر) 1828 میلادی به دنیا آمد همه زمینه ها را برای جاودانگی داشت. کنت لو نیکلایویچ تولستوی از تبار قدیمی ترین خانواده های اشرافی روس بود. پدر وی کنت گراف نیکلای ایلیچ تولستوی و مادرش شاهزاده ماریا میکلایونا والکونسکایا نام داشتند. این دو به ترتیب در دو سالگی و نه سالگی این نابغه بی بدیل ادبیات از جهان رخت بربستند. پس از مرگ این دو، عمه مقتدرش، تاتیانا سرپرستی وی و برادرش را به عهده گرفت. تولستوی پس از یک زندگی بی بند و بار افسری به ناگهان همچون بودا در برابر رنج موژیک ها یا دهقانان روسی به شدت تکان خورد. وی به زادگاهش برگشت و خود را وقف آگاهی بخشیدن به کشاورزان زمخت و بیسواد ملک اش نمود. در آن دوره دهقانان به همراه زمین بخشی از دارایی اشراف روس بودند. وی بنا به اصطلاحات رایج دوره تزاری وارث 350 دهقان یا انسان برده شد!

به هر حال مردی که در 19 شهریور به جهان پا گذاشت، آنها یعنی موژیک ها را آزاد کرد اما دهقانان ترجیح دادند که همچنان موژیک بمانند! چرا؟ چون در صورت آزاد شدن باید به مالکان زمین اجاره می دادند! گذشته از تمام اینها تولستوی واقعا و از صمیم قلب با بردگی انسان ها مخالف بود و بر ساده زیستی تاکید زیادی داشت. وی مبلغ شکلی از زندگی شد که به نام وی مذهب تولستوی خوانده می شود. دو اثر جاودانه وی جنگ و صلح و آنا کارنینا نام دارند! وی در پایان زندگی و در 82 سالگی از شکوه اشرافی خانه اش گریخت و دو روز بعد در ایستگاه دورافتاده آستاپوفو دیده از جهان فرو بست. خبر مرگ وی جهان آن روز را در غمی بزرگ فرو برد. تولستوی را الهام بخش گاندی در راه مبارزه منفی و بدون خشونت می دانند.

لطفا به این مطلب امتیاز دهید
تا کنون 0 نفر به این مطلب رای داده اند.

تقویم 1403 در یک نگاه

Previous slide
Next slide

امروز سه‌شنبه 22 اکتبر 2024

ساعت 4:46 ق.ظ

والپیپر های زیبای هر فصل رو دانلود کن

دانلود والپیپر بهار
دانلود والپیپر بهار
دانلود والپیپر تابستان
دانلود والپیپر تابستان
دانلود والپیپر پاییز
دانلود والپیپر پاییز
دانلود والپیپر زمستان
دانلود والپیپر زمستان
Scroll to Top