امروز سه‌شنبه 22 اکتبر 2024

ساعت 4:21 ق.ظ

مناسبت های هر ماه را اینجا ببینید

Previous slide
Next slide
دانلود والپیپر بهار
دانلود والپیپر بهار

24 فروردین و 25 فروردین

24 فروردین و 25 فروردین

اشتراک این مطلب در شبکه های اجتماعی ...

امروز چه روزی استپنجشنبه 24 فروردین و جمعه 25 فروردین 1403
تاریخ امروز به میلادیthursday 13 april & friday 14 april (13 و 14 آپریل) 2023
تاریخ امروز به قمری22 و 23 رمضان 1444 هجری قمری 
بیست و چهار فروردین و بیست و پنج فروردین – 1403/1/24 و 1403/1/25

روزهای 24 فروردین و 25 فروردین به همراه شب های پیش از آن ، بر پایه باور مسلمانان شب قدر قلمداد می شود. تاریخ چنین شبی در قرآن به صراحت زمان بندی نشده است. به همین دلیل هم بسیاری از مسلمانان یک دوره ده روزه را به اعتکاف در مساجد، شب زنده داری و برپایی آیین های مذهبی می گذرانند. درباره ریشه چنین شبی گفته شده است که قرآن مجید نخستین بار در این شب بر پیامبر گرامی اسلام وحی شده است. برخی از مسیحیان شرقی نیز 24فروردین را گرامی می دارند و با ارجاع به شعرهای افرایم سوری شب قدر را همان شب تولد عیسی مسیح می دانند. شیعیان بازه ای میان شب نوزدهم ماه رمضان تا بیست و یک و بیست و سوم این ماه را حاوی این شب مهم و سرنوشت ساز می دانند.

روز 25فروردین به بزرگداشت شاعر بزرگ ایران زمین، عطار نیشابوری اختصاص یافته است. نام این شاعر بلند آوازه در منابع تاریخی فرید الدین ابوحامد محمد عطار نیشابوری آمده است. گر چه ما او را تنها با نام عطار نیشابوری می شناسیم. وی در پایان سده ششم هجری می زیسته است. زادروز او بر پایه منابع به جا مانده سال 540 هجری قمری ذکر شده است. این شاعر بزرگ ایرانی در یورش مغولان به ایران و در سال 618 هجری قمری به شهادت رسید. مولوی درباره این شاعر بزرگ گفته است که :

هفت شهر عشق را عطار گشت   ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم.

شبی که سرنوشت ها تعیین می شوند!

روز 24 فروردین 1403 پایان بخش شب های قدر و آیین های اعتکاف آن است. در باره معنای آن گفته شده که در این شب همه رخدادهای زندگی انسان در طول سال آینده مقدر می شود. نام این شب به صراحت در دو سوره قدر و دخان آمده است. در وسائل الشیعه شب قدر پادشاه شب های دیگر شناخته شده است. علامه طباطبایی در تفسیر خود می گویند که دلیل این والایی به این دلیل است که خداوند رخدادهای بنیادین زندگی انسان مانند زندگی، مرگ، رزق و روزی ، خوشبختی و شقاوت او در این سال تعیین می فرماید. به هر حال مسلمانان به پاس ارزش یگانه این شب، ده روز پایانی ماه مبارک رمضان را به اعتکاف، نیایش و دیگر آیین های مذهبی می گذرانند.

روز منابع انسانی

روز 25 فروردین 1403 روز منابع انسانی نیز نامگذاری شده است. منابع انسانی به مجموعه افرادی گفته می شود که با کار هماهنگ خود یک سازمان را به بازدهی و کار سودمند می رسانند. در حقیقت منبع انسانی فرد یا کارمندی است که در ساختار یک سازمان بخشی از کارکرد و فعالیت آن سازمان را زنده  و پر بازده نگه می دارد. مدیریت منابع انسانی نیز با فراهم سازی یک محیط برانگیزنده کاری راه را برای هم افزایی کاری منابع انسانی فراهم می سازد. در مدیریت منابع انسانی با تعریف یک هدف سودمند، بهره وری منابع انسانی تضمین می شود. توجه به منابع انسانی سازمان ها را انعطاف پذیرتر می کند.

رخدادهای روز 24 فروردین 25 فروردین

البته روز 24 فروردین 1403خورشیدی به جز شب قدر با رخدادهای سرنوشت ساز و جهانی دیگری نیز مصادف شده است. 117 سال پیش در چنین روزی انیشتین مقاله مشهور نسبیت خود را منتشر کرد. این مقاله نگاه انسان را برای همیشه به خود و ساختار کیهان دگرگون ساخت. در تاریخ علم به سالی که این مقاله و مقالات مهم دیگر انیشتین چاپ شدند، سال معجزه می گویند. بیست و چهارم هزار و چهارصد و دو خورشیدی با 425 امین روز امضای فرمانت نانت در فرانسه نیز مقارن است. این فرمان به آزادی مذاهب در فرانسه رسمیتی همیشگی بخشید.

در چنین روزی یعنی در 25 فروردین 1354 قرارداد الجزایر میان ایران و عراق و با میانجیگری الجزایر منعقد شد. عملیات فتح 5 نیز در سال 1360 نخستین فاز عملیاتی خود را اجرا کرد. بیست و پنج فروردین هزار و چهارصد و دو یادآور یک رخداد دیگر نیز می باشد. در این روز ناصر الدین شاه سومین و آخرین سفر خود به فرنگ را آغاز کرد.

لطفا به این مطلب امتیاز دهید
تا کنون 2 نفر به این مطلب رای داده اند.

تقویم 1403 در یک نگاه

Previous slide
Next slide

امروز سه‌شنبه 22 اکتبر 2024

ساعت 4:21 ق.ظ

والپیپر های زیبای هر فصل رو دانلود کن

دانلود والپیپر بهار
دانلود والپیپر بهار
دانلود والپیپر تابستان
دانلود والپیپر تابستان
دانلود والپیپر پاییز
دانلود والپیپر پاییز
دانلود والپیپر زمستان
دانلود والپیپر زمستان
Scroll to Top