پارت چاپ
شعار پارت چاپ
جستجو کردن

بررسی تفاوت سال شمسی و قمری

تفاوت تقویم شمسی و قمری

اشتراک این مطلب در شبکه های اجتماعی ...

فهرست مطالب

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و گسترش جوامع انسانی، کاربرد تقویم و داشتن یک برنامه ریزی دقیق، بیشتر از هر زمان دیگری قابل توجه است. تنظیم تقویم از زمان های بسیار دور انجام شده که در طی دوره های مختلف نیز دچار تغییراتی بوده است. از مهمترین تقویم هایی که در دنیای امروزی و توسط کشورهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد، تقویم های شمسی، قمری و میلادی می باشند. در ادامه به تفاوت هایی که بین این تقویم ها در تقویم رومیزی وجود دارد، اشاره خواهیم کرد.

تفاوت تقویم هجری شمسی و قمری

شاید بسیاری از افراد همچنان به تفاوت تقویم شمسی و قمری پی نبرده اند و دقیقا نمی دانند چه فرقی بین این دو وجود دارد. تفاوت اصلی این دو تقویم از دید دانشمندان، حرکت سیاره های زمین، ماه و خورشید است. تقویم شمسی بر حسب حرکت زمین به دور خورشید طراحی شده و تقویم قمری نیز بر اساس حرکت ماه به دور زمین می باشد. تعداد روزهای ماه و سال در این دو تقویم با یکدیگر متفاوت است که در ادامه به جزئیات بیشتر آن خواهیم پرداخت.

اصلی ترین تفاوت تقویم شمسی و قمری در تعداد روزهای یک ماه است. یک ماه در تقویم قمری برابر با مدت زمانی است که سیاره ماه به اشکال مختلف تغییر کرده و دوباره به حالت اولیه خود برمی‌گردد. مدت زمان این دوره معمولا ۲۹.۵ روز است و یک سال قمری نیز مجموع ۱۲ ماه می باشد. تقویم شمسی نیز شامل ۱۲ ماه می باشد که در این بازه زمانی، زمین یک دور کامل به دور خورشید می چرخد. تعداد روزها در شش ماه اول سال شمسی ۳۱ روز بوده ولی در نیمه دوم، ۳۰ روزه است

تفاوت سال شمسی و قمری

یکسان نبون تعداد روزها در هر ماه باعث ایجاد تفاوت تقویم شمسی و قمری از لحاظ تعداد روزهای کل سال می شود. مجموع کل روزهای یک سال شمسی برابر با ۳۶۵ روز می باشد در حالی که تعداد روزهای یک سال قمری ۳۵۴ روز است. اختلاف ۱۱ روزه بین این دو سال به عنوان تفاوت اصلی تقویم شمسی و قمری عنوان می شود. زمان انطباق این دو سال نیز هر ۳۳ سال یکبار می باشد چون فاصله ۱۱ روزه به تعداد ۳۳ بار در طول یک دوره طی می شود. در حالی که تعداد روزها در هر ماه از سال قمری ۲۹ روز و نیم است، روزهای ماه در سال شمسی ۳۰، ۲۹ و ۳۱ روزه می باشند.

تفاوت تقویم هجری و میلادی

علاوه بر تفاوت تقویم شمسی و قمری، بین تقویم های هجری شمسی،  هجری قمری و میلادی نیز تفاوت هایی وجود دارد. از مهمترین تفاوت های بین این تقویم ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

مبدا زمان در تقویم میلادی، تولد حضرت مسیح است. در تقویم های هجری شمسی و قمری، مبدا سال یا زمان را بر حسب سال مهاجرت پیامبر از مکه به مدینه در نظر گرفته اند.

اساس سال قمری بر حسب حرکت ماه به دور زمین محاسبه می شود که تمام رویدادهای تاریخی و اسلامی نیز در آن ثبت شده است. تقویم های میلادی و هجری شمسی با توجه به حرکت زمین به دور خورشید طراحی و تنظیم شده اند.

شروع سال‌های میلادی و شمسی در یک فصل یا دوره مشخص و نزدیک به هم است ولی شروع سال قمری می‌تواند در هر فصلی باشد.

تعداد روزهای سال در تقویم شمسی و میلادی بیشتر از تقویم قمری بوده و همین امر باعث اختلاف ۱۱ روزه تقویم قمری شده است.

بررسی تفاوت تقویم شمسی و قمری

تفاوت تقویم شمسی و میلادی

تفاوت های بین تقویم شمسی و میلادی بسیار کمتر از تفاوت تقویم شمسی و قمری می باشد. دو تقویم میلادی و شمسی بر اساس حرکت زمین به دور خورشید طراحی و تنظیم شده اند و به همین دلیل نقاط مشترک زیاد و  تفاوت های جزئی دارند. یکی از تفاوت های این دو تقویم در زمان مبدا آنها می باشد. مبدا تقویم میلادی برابر با تاریخ تولد حضرت مسیح می باشد. در تقویم شمسی، زمان هجرت پیامبر از مکه به مدینه به عنوان زمان مبدا در نظر گرفته شده است. قدمت تقویم میلادی بسیار بیشتر از شمسی بوده و درصد بالایی از کشورها در جهان از این تقویم استفاده می کنند. اگرچه هر دو تقویم تفاوت هایی با یکدیگر دارند ولی جزء دقیق ترین گاه شمارها به شمار می آیند.

آیا میدانید سالنامه حیوانی ترکمنی چیست؟ پیشنهاد می شود مقاله ما را در این باب مطالعه کنید.

فرق تقویم شمسی و میلادی

با توجه به طراحی تقویم شمسی و میلادی بر حسب حرکت زمین به دور خورشید، تعداد روزهای این دو سال با یکدیگر برابرند. روزهای هر دو تقویم ۳۶۵ روز بوده و هر چهار سال یک بار نیز تعداد روزهای آخرین ماه سال یک روز بیشتر بوده که به عنوان سال کبیسه معرفی می شود. روز کریسمس در سال میلادی مانند روز شروع سال شمسی همیشه ثابت و در یک تاریخ مشخص می باشد. در حالی که ۲۵ دسامبر به عنوان روز تولد حضرت مسیح ثبت شده، شروع سال جدید میلادی از اول ماه ژانویه است. در تقویم شمسی نیز تاریخ یک فروردین اولین روز سال جدید شمسی می باشد. تقویم میلادی کاربرد گسترده تری در سراسر جهان دارد ولی تقویم شمسی در چند کشور خاورمیانه استفاده می شود. تقویمی که در رویدادها و مناسبت های بین المللی نیز استفاده می شود، میلادی است.

فرق تقویم شمسی و قمری

اصلی ترین تفاوت تقویم شمسی و قمری در تعداد روزهای سال است که باعث ایجاد یک اختلاف ۱۱ روزه بین دو تقویم می شود. در حالی که تعداد روزهای سال شمسی ۳۶۵ روز بوده، طول یکساله قمری ۳۵۴ روز است. این اختلاف باعث می شود تا ماه های سال قمری به صورت پیوسته در حال گردش باشند. در حالی که شروع سال شمسی در تقویم همیشه ثابت است، آغاز سال قمری در  فصل ها و دوره های مختلف تغییر می کند. علت اصلی این تفاوت نیز در مدت زمان حرکت زمین به دور خورشید و حرکت ماه به دور زمین است.

دیگر تفاوت تقویم شمسی و قمری، مناسبت ها و رویدادهای ثبت شده در آن می باشد. در تقویم قمری تمام رویدادها و مناسبت های اسلامی ثبت و درج شده است. بیشترین استفاده از تقویم قمری مربوط به کشورهای حوزه خلیج فارس و کشورهای عرب می باشد. کشورهای عربستان، امارات، کویت، قطر و … از این تقویم استفاده می‌کنند که البته در سال‌های اخیر تقویم میلادی را نیز به رسمیت شناخته اند. تقویم شمسی نیز در برخی از کشورها مثل ایران و افغانستان استفاده می شود که در آن رویدادهای ملی و تاریخی آن کشور ثبت می‌شود. مناسبت های تقویم شمسی برای هر کشور و سرزمین متغیر است ولی در تقویم قمری اکثر رویدادهای تاریخی و اسلامی ثابت هستند.

طراحی سررسیدها و سالنامه ها با در نظر گرفتن تفاوت تقویم شمسی و قمری و همچنین تفاوت این دو تقویم با میلادی انجام می گیرد. مراکز فعال در زمینه طراحی و چاپ سررسیدها با تمام جزئیات در هر کدام از تقویم ها آشنا هستند. اگرچه تقویم شمسی، تقویم رسمی کشور است ولی در هر برگه سررسید یا سالنامه، تاریخ دقیق سال میلادی و قمری نیز درج می شود.

طراحی و چاپ یک تقویم یا سررسید دقیق نیازمند اطلاع از تفاوت تقویم شمسی و قمری و همچنین میلادی است. مجموعه پارت چاپ به عنوان یکی از مراکز فعال در زمینه طراحی و چاپ انواع سررسید و سالنامه فعالیت دارد. متخصصان این مجموعه با تمام جزئیات و تفاوت ها آشنا بوده و محصولی با کیفیت بالا عرضه می کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه نیز می توانید با کارشناسان مجموعه ارتباط برقرار کنید.

 

لطفا به این مطلب امتیاز دهید
تا کنون ۱۸ نفر به این مطلب رای داده اند.

مشاوره، طراحی، چاپ و تولید انواع سررسید و تقویم رومیزی

کارشناس آنلاین | هم اکنون مشاوره رایگان بگیرید | ساعت کاری این بخش 17 - 9

با دریافت مشاوره رایگان از ما، ایده های جذابی در زمینه چاپ و تولید سررسید های 1403 بدست آورید.

guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات
Scroll to Top