پارت چاپ
شعار پارت چاپ
جستجو کردن

روانشناسی رنگ بنفش

روانشناسی رنگ بنفش

اشتراک این مطلب در شبکه های اجتماعی ...

فهرست مطالب

رنگ بنفش، یکی از سه رنگ ثانویه ای است که از ترکیب دو رنگ اصلی قرمز و آبی به دست می آید؛ و در واقع نه رنگ گرم است و نه سرد؛ رنگ بنفش اولین رنگ ثانویه ای است که توسط انسان ساخته شده است و رنگ زرد به عنوان مکمل رنگ بنفش شناخته می شود.

انواع طیف رنگ بنفش

یاسی، ویولت یا بنفش آبی، ارغوانی و بنفش قرمز طیف های مختلف زنگ بنفش محسوب می شوند.

فرق بین رنگ بنفش و ارغوانی

رنگ بنفش به انگلیسی Violet و بنفش ارغوانی به انگلیسی Purple از انواع رنگ بنفش هستند؛ رنگ بنفش ویولت به رنگ آبی نزدیک تر است و رنگ بنفش ارغوانی به رنگ قرمز نزدیک تر می باشد.

رنگ یاسی، بنفش آبی یا ویولت بسیار روشن است که رنگ آن برگرفته از نام گل ماگنولیا و گل یاس بنفش می باشد.

از صفحه محصولات تقویم رومیزی ما دیدن کنید.

معنی رنگ بنفش 

رنگ بنفش با معانی مختلفی از جمله خرد، خلاقیت، سلطنت، قدرت، جاه طلبی و تجمل همراه است. همچنین می تواند نشان دهنده جادو، اسراف، صلح، غرور، استقلال و ثروت باشد.

روانشناسی رنگ بنفش

نماد های اصلی رنگ بنفش

سلطنت: از قدیم بنفش به عنوان یک رنگ سلطنتی در نظر گرفته می شود، رنگ بنفش رنگ سلطنتی سزار بود.
ارزش: رنگ بنفش حس ارزش و اعتبار را القا می کند.
تقدس: رنگ بنفش در مصر و در دین مسیحیت به عنوان رنگ مقدس که نماد فضیلت و ایمان است در نظر گرفته می شود.
شجاعت: بنفش نماد شجاعت است.
اصالت: رنگ بنفش نماد اصالت و شخصیت است.


رنگ بنفش نشانه چیست؟

بنفش نشان دهنده سیاره مشتری است.
در طول تاریخ لباس های به رنگ بنفش توسط افراد ثروتمند و با نفوذ جامعه استفاده شده است.
در تایلند بنفش رنگ عزاداری برای بیوه ها محسوب می شود.
بنفش، رنگ سلطنتی سزار بود.
رنگ بنفش به ویژه سایه های روشن تر و ملایم تر آن مانند یاسی از رنگ های پرطرفدار برای طراحی دکوراسیون داخلی منزل و دفتر کار محسوب می شوند.
همه چیز درباره روانشناسی رنگ بنفش
بنفش یک رنگ روحانی است که بالاترین سطح آگاهی و تفکر در زمینه های معنوی را دارا می باشد.
بنفش، قوی ترین طیف رنگ را در میان رنگ های رنگین کمان دارد.
بنفش رنگ مورد علاقه ی کلئوپاترا بود.

رنگ بنفش در طراحی در واقع ترکیب آبی و قرمز است. و برخی از خصوصیات هر دو رنگ را دارا است. رنگ بنفش به عنوان نمادی از خلاقیت و قدرت تخیل نیز شناخته می شود. رنگ بنش تیره به صورت سنتی و به عنوان نمادی از لاکچری و ثروت به کار می رود در صورتی که رنگ بنفش روشن (مثلا به رنگ استوخودوس) بیشتر معنای رمانتیک بودن را می دهد. رنگ بنفش در طراحی هم همین معانی را منتقل می کند.

روانشناسی رنگ بنفش

رنگ ارغوانی

از آنجا که بنفش به شدت با خانواده سلطنتی مرتبط است، مردم اغلب آن را به عنوان یک رنگ بسیار سلطنتی درک می کنند. این ارتباط با سلطنت و همچنین ثروت از این واقعیت ناشی می شود که رنگ ارغوانی مورد استفاده در دوران باستان بسیار نادر و بسیار گران بود.

رنگ بنفش با ثروت و سلطنت همراه شد، زیرا اغلب اوقات، ثروتمندان تنها افرادی بودند که می‌توانستند لباس و سایر اقلام خانگی را که به رنگ ارغوانی رنگ می‌شد، بخرند.

در حدود سال ۱۲۰۰ قبل از میلاد، شهر صور (در امتداد سواحل فنیقیه باستان) شروع به تولید رنگ ارغوانی با خرد کردن پوسته‌های یک حلزون دریایی کوچک کرد. اسکندر مقدونی و پادشاهان مصر نیز لباس هایی به رنگ ارغوانی معروف به تیریان می پوشیدند.

این ارتباط با سلطنت فقط به دوران باستان محدود نمی شد. بنفش رنگ انتخابی برای ردای بنفش ملکه بود که ملکه الیزابت دوم در راه بازگشت به کاخ باکینگهام پس از تاجگذاری در سال ۱۹۵۳ پوشیده بود.

رنگ بنفش ارغوانی

اگرچه به هیچ وجه علمی نیست، دوست داشتن بنفش ممکن است به این معنی باشد که شما احساسات مثبتی در مورد برخی از تداعی های اصلی رنگ دارید. بنابراین اگر بنفش رنگ مورد علاقه شماست، ممکن است به این معنی باشد که شما جنبه هنری، متفکر و شهودی دارید. همچنین ممکن است از فکر کردن به مسائل معنوی و معنای زندگی لذت ببرید. البته، ممکن است به این معنی باشد که به دلیل تداعی ها و تجربیات منحصر به فرد، رنگ مورد علاقه شما باشد. رنگ بنفش اغلب برای نماد خلاقیت، سلطنت، زنانگی و معنویت استفاده می شود. در برخی موارد از رنگ بنفش برای نماد ثروت استفاده می شود. همچنین گاهی اوقات با جادو، صلح و غرور همراه است.

انواع رنگ بنفش

انواع رنگ بنفش

رنگ میانی بین آبی و قرمز، بنفش، دارای طیف گسترده ای از سایه ها است. بنفش که اغلب با شکوه و رمز و راز همراه است، به طور طبیعی در طیف گسترده ای از گل ها یافت می شود و تقریباً مترادف با خانواده های سلطنتی مختلف شده است. رنگ‌های بنفش از رنگ‌های روشن و یاسی گرفته تا سایه‌های عمیق بنفش مرتبط با اشراف، رنگ‌های بنفش به همان اندازه که جذاب هستند، متفاوت هستند.

کد رنگ یاسی

کد رنگ یاسی #caa5ca می باشد.

کد رنگ بنفش 

کد رنگ بنفش #۸۰۰۰۸۰ می باشد.

لطفا به این مطلب امتیاز دهید
تا کنون ۱۰ نفر به این مطلب رای داده اند.

سفارش هاردباکس های آماده

سفارش انواع خدمات چاپی

کارشناس آنلاین | هم اکنون مشاوره رایگان بگیرید | ساعت کاری این بخش 17 - 9

با دریافت مشاوره رایگان از ما، ایده های جذابی در زمینه کارهای چاپی خود بدست آورید.

guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
نمایش همه نظرات
Scroll to Top